Visit HelsingørSmilingDanmark

Kulturnatten Helsingør 2020

I 26 år har der, den sidste fredag i september, været afholdt Kulturnat i Helsingør.  Kulturnatten er et tilløbsstykke og er uden sammenligning den mest samlende og lokalt forankrede begivenhed i Helsingør Kommune.

Styregruppen bag Kulturnatten Helsingør har opbygget en organisation, hvor man med meget beskedne økonomiske ressourcer afvikler og markedsfører mere end hundrede aktiviteter.

Kulturnat Helsingør

Nyt i 2020 Elsinore City Walk

Kulturnatten er dermed en enestående chance for kulturinstitutioner såvel som foreninger, forretninger og caféliv mv. for at åbne dørene og synliggøre aktiviteter, der sædvanligvis udspiller sig i et lukket rum som teater, musik, kunst, sport mv.

Årets Kulturnat program byder på et inspirerende og rigt udbud af oplevelser. Forhåbentlig kan vi vække nysgerrigheden og frembringe lysten til at drage ud i natten og udforske det hele på egen hånd. Rigtig god Kulturnat 2019 i Helsingør

Aktiviteter 2019 vist nedenfor.

Styregruppen Helsingør Kulturnat

Kulturnat Helsingør

Styregruppen vil gerne takke Helsingør Kommune, Kulturudvalget, Kulturelt Samråd for økonomisk støtte. Og tak til Café Olai , de mange handlende og frivillige foreninger som igen i år gør Kulturnatten til en perle af oplevelser for borgerne i Helsingør Kommune.

Vil du være med til at udbrede succesen, print hele programmet her, læg det frem i din forretning, på Cafeer, Restauranter, Klinikker, Kontorer osv.  du kan også hente et printet program i Café Olai

Butikker i centrum holder åbent til kl. 22

Læs hvad KRONBORG tilbyder på Helsingør Kulturnat

KULTURNAT PÅ DANMARKS TEKNISKE MUSEUM

Teknisk Museum

Hvad tror du, der sker når det er nat på museet? Oplev museet mens mørket falder på og de store skygger træder frem. For børn i alle aldre er der skattejagt i mørket med lommelygter. Kl. 19 & 20 er der aftenrundvisning, hvor du kan opleve udvalgte genstande tæt på og høre deres historier. Medbring gerne lommelygte

TIDSPUNKT: 17.00-21:00
ARRANGØR: DANMARKS TEKNISKE MUSEUM
STED: FABRIKSVEJ 25, HELSINGØR

Rundvisning på rådhuset

Teknisk Museum

Dørene åbnes kl. 16.30 og der er rundvisninger hver halve time fra kl 17.00. Sidste rundvisning er kl. 20.30
TIDSPUNKT: 17-20:30
ARRANGØR: HELSINGØR KOMMUNE
STED: HELSINGØR RÅDHUS, STENGADE 59, HELSINGØR

ØRESUNDS SØLVSKINNENDE FISK

Øresundsakvariet

Bevæg dig ind i mørket og lad glimtene fra de sølvskinnende  sk guide dig ned under Øresunds over ade. Øresundsakvariet sætter fokus på Øresunds blanke  sk, der i lommelygtens skær skinner som sølv – der er  ere end du tro. Der er gratis entré på akvariet mellem 18-22.

TIDSPUNKT: 18:00-22:00
ARRANGØR: ØRESUNDSAKVARIET
STED: STRANDPROMENADEN 5, HELSINGØR

ÅBENT VETERANDAMPSKIB

M/S Bjørn

Åbent skib på veterandampskibet S/S Bjørn. Gå ned i maskinrummet og se Danmarks største 3-cylindrede dampmaskine og den store kulfyrede dampkedel der kan indeholde 12 tons vand. Se matrossalonen og kaptajnssalonen

TIDSPUNKT: 17:00
ARRANGØR: VETERANDAMPSKIBET S/S BJØRN
STED: HELSINGØR HAVN, FORAN KULTURVÆRFTET

KRONBORG SLOT I MØRKET

Kronborg

Tør du besøge slottets mørke underjordiske gange på egen hånd bevæbnet kun med en lommelygte? Hele familien får mulighed for at opleve slottets dunkle dybder og skjulte kroge gennem en række specielle omvisninger og de bliver noget helt andet end du har oplevet før! Tør du?

TIDSPUNKT: 18:00-22:00
ARRANGØR: KRONBORG SLOT
STED: KRONBORG SLOT

SKIBSKLARERERGAARDEN og købmanden

Øresundsakvariet

På Skibsklarerergaarden kan du kigge indenfor i det  ne gamle og skæve hus. Her kan fortiden både lugtes og sanses i aftenmørket, når vi åbner dørene til en fortælling om livet i Sundtoldsbyen for  ere hundrede år siden.

TIDSPUNKT: 18.00
ARRANGØR: MUSEERNE HELSINGØR
STED: STRANDGADE 91, HELSINGØR

MUSIK HOS TIBBERUP HØKEREN

TIBBERUP HØKEREN

Kim og Michael spiller kendte evergreens for akustisk guitar og bas, som du med garanti kan nynne/synge med på. Butikken bugner af nye varer som Mogens og Nanna præsenterer og fortæller om. Kom forbi og få en snak og en hyggelig stund.

TIDSPUNKT: 19:00-21:00
ARRANGØR: TIBBERUP HØKEREN
STED: SCT. ANNA GADE 4A, HELSINGØR

KULTURNAT I TOLDKAMMERET

Toldkammeret

HELSINGØR PIGEGARDE, TEATERBØTTEN, JA-KONTORET OG ARTSY BAR UNGE-NETVÆRKETSTED: TOLDKAMMERET, HELSINGØR Kl. 18:00
Fællesspisning. Tilmelding på https://kuto.dk/toldkammeret/spisesedlen/ Kl. 18-21
Oplev Helsingør Pigegarden arbejde med musikken Kl. 18-21
Teaterbøtten giver smagsprøver fra deres forestillinger kl. 20-24
Artsy Bar: Kreativ workshop og ung live musik. For unge under 25 år. Pris: kr. 30,-

TIDSPUNKT: 18:00-24:00
ARRANGØR: TOLDKAMMERET

ROCKENS RØDDER SPILLER OP TIL DANS

Øresundsakvariet

Igen i år spiller Rockens Rødder op til dans med Pop, rock, blues og andet skrammel. Kom og vær med, kridt danse-skoene, vis os dine moves, og syng gerne med. Medbring godt humør og klapsalver

TIDSPUNKT: 19.00
ARRANGØR: ROCKENS RØDDER
STED: STENGADE, UD FOR DET GAMLE APOTEK, HELSINGØR

SCT. MARIÆ KIRKEN RUNDVISNING OG KONCERT

SCT. MARIÆ KIRKE

Rundvisning ved Bent Nielsen og Jørgen Ingberg Henriksen i Vor Frue Kloster og Sct. Mariæ Kirke. Koncert i Sct. Mariæ Kirke kl. 20.30 med sopranen Anna Johnsson og organist Kim Eriksen
TIDSPUNKT: 19:00, 20:30
ARRANGEMENT: RUNDVISNING OG KONCERT
ARRANGØR: SCT. MARIÆ KIRKES MENIGHEDSRÅD
STED: SCT. MARIÆ KIRKE, SKT. ANNA GADE 28, HELSINGØR

Søfat museet´s tatovørbodega

helsingør kulturnat

Jonnas Javertus tatovørbodega
Tatovørmutter Jonna Gonnorønna har omdannet museet til en snusket tatovørbodega, hvor seje drenge og piger kan få sig en skarp med Jonnea, mens hun tusser deres små overarme.

Tag med tilbage til dengang man på havneknejper både kunne få en kæp i øret og blæk under huden, når M/S Museet for Søfart åbner dørene for Helsingør Kulturnat 2019. Der vil være masser af snusket bodegastemning i sigte, når Jonna Gonnorønna og hendes lyssky slæng arrer de små poder for livet, mens M/S Café fyldes med kabyslækkerier og jazz.

M/S Museet for Søfart
Ny Kronborgvej 1
3000 Helsingør
Hvornår: Fredag d. 27. september kl. 18-22.
Gratis adgang til museet mellem kl. 18 – 22.

LIVE MUSIK I RENÆSSANCEKÆLDEREN

Toldkammeret

Besøg den fantastiske renæssancekælder i stearinlysets skær. Live musik Kl.21:00 Christina Lion (pop/soul) kl.23 Rockbandet Norma & The Jeans med den canadiske sangerinde Norma. Musik som skaber en magisk stemning / Aldersgrænse min. 18år

TIDSPUNKT: 20:00-05:00
ARRANGØR: HOGER DANSKE BAR V. TINA STANDHART
STED: HOLGER DANSKE BAR, STENGADE 68, HELSINGØR

KONCERT MED PAUL & TOPPER

Øresundsakvariet

Kom og nyd stemningen, når de to lokale insekter, SommerFuglen og Humlebien, trykker den af og giver koncert. Paul & Topper er især kendt for deres melodiske fortolkninger af alle de glade 60’er sange
TIDSPUNKT: 21:00
ARRANGØR: KULTURVÆRFTET
STED: ARKADEN, KULTURVÆRFTET, ALLEGADE 2, HELSINGØR

De underjordiske gange

kasematterne Kronborg Slot

Under Kronborgs fire store bastioner finder man Kronborgs underjordiske gange. Her er dystert, koldt og fugtigt, men kasematterne har reddet mange liv i krigstider.

De underjordiske gange har beskyttet soldaterne, når fjendens kugler brager ind i Kronborg.

Der har soldaterne forskanset sig i ugevis. Der er plads til heste og soldater med mad nok til 1000 mand i op til seks uger.

Naturligvis vil Helsingørs Kulturnat ikke være komplet uden en tur ned i de dystre, fugtige kasematter. Og på denne aften ved man aldrig, hvem man møder i de dybe, mørke kroge…tør du følge med?

Kronborg Program
18:00-18:45 Holger Danske (børneomvisning)
18:00-19:00 Rundt om Kronborg (erstattes af “Mad og Drikke i Renæssancen” i tilfælde af dårligt vejr)
18:30-19:00 Kasematterne
19:00-20:00 Rundt om Kronborg (erstattes af “Mad og Drikke i Renæssancen” i tilfælde af dårligt vejr)
19:15-20:00 Holger Danske (børneomvisning)
20:00-20:45 Den Store Bygmester
20:30-21:00 Kasematterne
21:00-21:45 Den Store Bygmester
21:30-22:00 Kasematterne

VINYLCAFE MED MUSIK-BIBLIOTEKAR DANIEL BØTCHER

helsingør kulturnat

Musikbibliotekaren dykket ned i sin vinylsamling, da det også er 25 år siden han begyndte at samle på musik. Daniel spiller selv musik og har turneret i det meste af Europa. I aften spiller han klassisk pop og rock og andre ting og sager fra sine 25 år som aktiv lytter
TIDSPUNKT: 19:00-20:00
ARRANGØR: BIBLIOTEKET, KULTURVÆRFTET
STED: DÆKKET, KULTURVÆRFTET, ALLEGADE 2, HELSINGØR

Café Olai og Kulturnatten

Cafe Olai

Kulturnatten fredag den 27. sept. holder Café Olai åben til kl: 23:00, - er stemningen god, har vi bevilling til længere. Vi modtager ikke bordbestilling på kulturnatten, men kom bare, vi finder nok et bord. - her er altid god stemning. og vi har kulturprogrammet liggende

Café Olai har mere end 30 år på bagen i Helsingør, og er i dag en institution i byen.
Café Olai holder på traditionerne og den Danske madkultur.

Café Olai afspejler det gamle Helsingør i såvel atmusfære som indretning, og selv priserne er som for 1/4 århundrede siden.

Café Olai har et velplejet renumé der rækker langt ud over landets grænser. Café Olai er et af de bedste spisesteder i Helsingør, og omtales jævnligt  i magasinerne Travel News og Globetrotter, som en del af Helsingør´s kultur.

Café Olai er med på Kulturnatten.

Helsingør Gavekort

Gaven som aldrig skal byttes

Café Olai tilbyder den perfekte gave idé.
Det kan ofte være svært, at finde den helt rigtige gave til ham eller hende som har alt. Med Helsingør gavekort går du aldrig forkert “i byen”. Og du er sikker på at skabe glæde og begejstring hver gang.

Gavekortet kan anvendes i Café Olai Helsingør og gavekortet forældes aldrig.

Helsingør Gavekort fungerer ligesom et Dankort. Beløbet skal min. være på 100,- og det kan anvendes igen og igen. det beløb du køber for, bliver afskrevet og restbeløbet kan du gemme og købe for en anden gang. - Fu kan også "fylde på" gavekortet efter behov.

Gavekortet forældes aldrig, men kan anvendes uendeligt

ARRANGØR? Så tilmeld din aktivitet til Helsingør Kulturnat www.kulturnathelsingor.dk

Har du en god idé til en aktivitet på én af årets kulturnætter er det nu, du skal i gang med planlægningen: Alle arrangører, store som små, skal selv sørge for de praktiske foranstaltninger omkring aktiviteter. Har man ikke et fysisk sted at afholde sin aktivitet gælder det om at finde en legekammerat, der kan lægge hus eller fortov til.